Our DNA:Garage:Alejandro Mesonero’s Design Process DK/DA

Alejandro Mesonero Romanos

Tilbage til garagen.

Lad os starte med CUPRA-logoet. Hvad handler det om?

Vi forstyrrer de klassiske koder i bilindustrien. Vi er mere interesseret i ånden og filosofien bag CUPRA-divisionen end om det selvstændige produkt.

Vi ønskede at skabe en følelse af at tilhøre en familie. Så vi kom med analogien af ​​trekanter. Forestil dig to trekanter, der krydser hinanden. Formen på en trekant er meget dynamisk. Det har en stabil base, og det peger i en klar retning.

Og så har du vendt det på hovedet.

For at give det mere fart og gøre det mere dynamisk. Derudover vil vores produkter blive suppleret med dele, tilbehør og kollektioner. Vi ser også på en række forskellige partnerskaber med andre mærker og enkeltpersoner for den komplette CUPRA-oplevelse. For os er det ikke kun selve produktet: vi ser på det på en meget dybere måde.

Hvad er ideen bag CUPRA?

Som koncept er ren ydelse lidt gammeldags. Det handler ikke alt om det sidste sekund af hastighed. Når du ser ud over det, finder du et nyt element i vores biler. Vi leder efter noget, der er mere raffineret, ikke brutalt eller i dit ansigt, men mere elegant og elegant. Vi sigter mod at være mere afslappet og stilfuld.

Fart er bestemt en komponent i CUPRA. Hvordan vil du beskrive fart?

Fart er ideen om at bevæge sig meget hurtigt, at skærpe dine sanser, dit syn, det adrenalin, der holder dig vågen. Følelsen af ​​selve hastigheden er magi. Hvis du lægger et tre år gammelt barn i en vogn og skubber den op, skaber du en følelse af hastighed, og du vil straks se et smil på deres ansigt. Det er i os alle. Hastigheden er cool. At bevæge sig hurtigt er cool.

I CUPRA-verdenen kan du hoppe fra en oplevelse til en anden, som om det ikke er noget.

Den vigtige ting for os er rejsen. Det handler ikke kun om fart i sig selv, eller blot at komme dertil ved at skubbe det sidste millisekund af et lap på Nuremburg-ringen - hvilket vi allerede har gjort! Det sjove handler om, hvordan du kommer dertil.

Hvor anderledes er kørsel i en CUPRA sammenlignet med alt andet, der bare går hurtigt?

Det handler om så meget mere end bare at køre i høj hastighed. Det er lyden, materialerne inde i bilen, endda lugten. I en performancebil appellerer alt til sanserne. For det første er der den visuelle appel, så vi fokuserer på udseendet på bilen. Men lige så vigtigt er smidighed. Nogle elementer er lavet af kulfiber, men det er mere end bare at klæbe nogle kulfiberdele på bilen. Det er den overordnede lethed af materialerne, der er nøglen.

Det hele er en del af målet om at få det til at fungere perfekt, at bruge smukke materialer og stoffer, men at gøre det enkelt. Det har et element at gå tilbage til garagen til det.

Vil CUPRA være førerfokuseret?

I den grad. Vi vil skabe et førerorienteret miljø, men ikke på en puritansk racing facon. Vi bruger materialer, der er rare at røre ved - vi kan lide det menneskelige touch. Sådan kom vi frem til at bruge en kobberfarve, en meget varm, ægte farve. Vi ønsker at formidle denne følelse af varme, som mærket har. Det er ikke koldt som koldt aluminium, men varmere, det er tættere på folket, mere menneskeligt.

Hvad har fremtiden for CUPRA-design?

Intet er sat i sten. Vi siger ikke, at denne bestemte linje er typisk for CUPRA. CUPRA biler er sporty, de har karakter, men de vil ikke bide dig. Men der er en temmelig tynd linje mellem at lave noget, der er karakteristisk for noget, der er aggressivt. Der vil bestemt være et vist niveau af elegance tilføjet til sportyheden i CUPRA-biler.

”Vi er overbeviste om, at elbilen kan være en racerbil”

Du har netop præsenteret den splinternye CUPRA e-Racer.

Ja, og det er fuldt elektrisk! Denne bil er udviklet fra bunden af ​​som en fuldt elektrisk bil - og en meget konkurrencedygtig bil. Målet, vi havde, var at være lige så hurtig som en forbrændingsmotor. Om designet er der en dejlig historie: Kan du huske den første Cup Racer? Vi sammensatte det meget hurtigt, og det blev en stor succes. Vi havde imidlertid ikke tid til at udvikle aerodynamik, for eksempel, fordi det var slags et hemmeligt projekt. Vi gik uden aerodynamisk test.

Til Evolution-versionen fokuserede vi på et mål: Lad os gøre bilen 8 km / t hurtigere uden at røre ved motoren, bare ved hjælp af aerodynamik. Og bilen skal se endnu bedre ud. Og vi gjorde det. Og da vi begyndte at tale om e-Racer, var det en anden stor udfordring, fordi vores mål overhovedet ikke var let. Aerodynamik og vægt er blevet meget vigtig. Ingeniørerne behandlede vægtproblemet og prøvede at få det bedste power-to-vægtforhold som muligt. Men aerodynamikken blev overladt til os, designerne. Vi ønskede også, at det skulle være en endnu bedre udseende bil end den anden udvikling af Cup Racer.

Så her er vi. Vi klarede det. Vi er overbeviste om, at den elektriske bil kan være en racerbil, eller at en racerbil kan være elektrisk og smuk, mens vi udløser alle de følelser, vi talte om.

”Vi forstyrrer de klassiske koder inden for bilverdenen.”

Er der specifikke udfordringer med at udvikle et nyt bilmærke fra bunden?

Du skal have en meget klar idé om filosofien. Du er nødt til at forstå filosofien om, hvad du skal nå. Jeg har spurgt mig selv: Hvordan kan jeg forestille mig, at bilen skal se ud om fire år? Og derfra går jeg tilbage og begynder at anvende mit arbejde.

Hvilke interesser har du andet end at designe?

Køre biler. (laughs)

Hvad driver dig? Har du en bestemt slags holdning til dit liv?

Jeg tror, ​​det er interessen. Jeg begyndte at tegne biler, da jeg var 11 år gammel, i mine lærebøger i skolen. I sidste ende formåede jeg at studere, hvad jeg virkelig ønskede, hvilket var design.

Hvad med de andre mennesker, der udvikler og bygger CUPRA'er, hvad er det specielle ved dem?

Vores arbejdsstyrke blev håndvalgt. Medarbejderne skal føle mærket. Og de skal være mennesker, der tager et vist risikoniveau. Du bliver muligvis nødt til at skubbe som helvede for at få dine ideer igennem. De er mennesker, der siger: Jeg får dette, men hvad med hvis vi gjorde det sådan? De mennesker, der skal arbejde i produktionen, skal være meget dygtige. Et vist antal dele fremstilles og monteres manuelt. Vi har en stor opmærksomhed for detaljer, men også denne lidenskab for at lave ting med dine hænder. Du kan ikke gøre dette på en fabrik, du har brug for en lille operation som vi har her i Martorell.