2019.0.17.0 DK/DA

Alejandro Mesonero Romanos

Tilbage til værkstedet.

Lad os begynde med CUPRA logoet. Hvad handler det om?

Vi sprænger de klassiske rammer inden for bilverdenen. Vi har større forkærlighed for ånden og filosofien bag CUPRA modelserien end det enkeltstående produkt.

Vores målsætning var at skabe en følelse af samhørighed inden for en familie. Så vi fandt på analogien med trekanter. Forestil dig to trekanter, der overlapper hinanden. Trekantens form er meget dynamisk. Den har et stabilt fundament og peger klart i én retning.

Og så vender du trekanten om.?

For at tilføre den mere fart og dynamik. Desuden suppleres vores produkter af dele, tilbehør og kollektioner. Vi har også forskellige partnerskaber med andre brands og enkeltpersoner for at gøre CUPRA oplevelsen komplet. Vi ser ikke kun produktet i sig selv: vores tilgangsvinkel er meget mere nuanceret.

Hvad er idéen bag CUPRA?

Betragtet som et koncept er rendyrket performance en smule gammeldags. Det drejer sig ikke kun om de sidste tiendedele sekunders forskel i hastighed. Når du ser bag om det, oplever du et nyt kendetegn ved vores biler. Vi stræber efter noget mere raffineret, ikke brutalt eller påtrængende, men mere elegant og chikt. Vi tilstræber noget mere afslappet og stilfuldt.

Hastighed er helt sikkert kun en del af det, der kendetegner CUPRA. Hvordan vil du beskrive hastighed?

Hastighed er idéen om at bevæge sig meget hurtigt, at skærpe sine sanser, sit syn, adrenalinen, der holder dig vågen. Følelsen af hastighed i sig selv er magisk. Hvis du sætter et barn på tre år i en vogn og skubber den, skaber du en følelse af hastighed, og du ser straks smilet i barnets ansigt. Det er i os alle. Hastighed er cool. At bevæge sig hurtigt er cool.

I CUPRA verdenen kan du legende let gå fra den ene oplevelse til den næste.

Det vigtigste for os er rejsen. Det drejer sig ikke om hastighed i sig selv eller blot at komme et millisekund hurtigere rundt på Nürburgring - hvilket vi i øvrigt allerede har gjort! Det sjove er, hvordan du når i mål.

Hvor anderledes er det at køre i en CUPRA sammenlignet med andre biler, der blot kører hurtigt?

Det drejer sig om så meget mere end blot at køre med høj hastighed. Det er lyden, materialerne i bilen, selv lugten. Det er en performance-bil, hvor alt appellerer til dine sanser. Først og fremmest er der det visuelle udtryk, så vi fokuserer på bilens look. Men dynamik er lige så vigtigt. Nogle elementer er udført i kulfiber, men det drejer sig om meget andet end blot at montere nogle dele i kulfiber på bilen. Afgørende er materialernes overordnede lethed. 

At få den til at performe perfekt, at anvende smukke materialer og stoffer, men samtidig at gøre det enkelt, er alt sammen en del af målsætningen. Der er et element af nostalgisk værksted over det.

Bliver CUPRA førerfokuseret?

I den grad. Vi skaber et førerfokuseret miljø, men med et puritansk touch af motorsport. Vi anvender materialer, der er lækre at røre ved - vi elsker det menneskelige aspekt. Derfor skabte vi en meget varm og realistisk kobberfarve. Vi ønsker at videregive denne følelse af varme, som brandet udtrykker. En mere varm følelse, der ikke er kold som aluminium, men er tættere på mennesker, mere menneskelig.

Hvordan ser fremtiden ud for CUPRA designet?

Intet er mejslet i sten. Vi siger ikke, at lige præcis en bestemt model er typisk for CUPRA. CUPRA biler er sportslige, de har karakter, men de stryger dig med hårene. Der er en meget tynd linje mellem at lave noget karakterfuldt og noget, der fremstår aggressivt. Vi vil helt sikkert tilføje et vist niveau af elegance til CUPRA bilernes sportslighed.

“Vi er overbeviste om, at den eldrevne bil kan gøre sig som racerbil”

I har lige præsenteret den helt nye CUPRA e-Racer.

Ja, og den er helt eldreven! Denne bil er udviklet fra bunden som en fuldt eldreven bil - og tilmed en meget konkurrencedygtig en af slagsen. Vores målsætning var, at bilen skulle være lige så hurtig som en forbrændingsmotor. Designet gemmer på en sjov historie: Husker du den første Cup Racer? Vi udviklede den meget hurtigt, og den blev en stor succes. Men vi havde ikke tid til eksempelvis at udvikle aerodynamikken, da det var en slags hemmeligt projekt. Bilen blev udviklet uden nogen form for test af aerodynamikken.

Hvad angår Evolution-versionen havde vi fokus på én målsætning: Lad os øge bilens tophastighed med 8 km/h uden at røre ved motoren, men blot ved hjælp af aerodynamik. Og bilen skal se endnu bedre ud. Og vi gjorde det. Da vi begyndte at snakke om e-Racer, stod vi over for endnu en stor udfordring, fordi vores målsætning var så vanskelig at opnå. Aerodynamik og vægt er blevet meget vigtige faktorer. Ingeniørerne forholdt sig til vægtproblemet og forsøgte at opnå det bedst mulige ydelses-vægt-forhold. Men aerodynamikken var vi designere ansvarlige for. Vores målsætning var også, at den skulle se endnu bedre ud end den anden udgave af Cup Racer.

Så nu er vi ved målstregen. Vi klarede det. Vi føler os overbeviste om, at den eldrevne bil kan klare sig som racerbil, eller at en racerbil kan være eldreven og smuk samtidig med, at den udløser alle de følelser, vi snakker om.

”Vi sprænger de klassiske rammer inden for bilverdenen.”

Er der nogen særlige udfordringer forbundet med at udvikle et nyt bilmærke fra bunden?

Du skal have en meget klar idé om filosofien. Du skal forstå den filosofi, der gemmer sig bag det, du er ved at opnå. Jeg stillede mig selv spørgsmålet: Hvordan forventer jeg, at bilen fremstår om fire år? Og med udgangspunkt i den fremtidsvision påbegynder jeg arbejdet.

Hvilke passioner har du ud over designarbejdet?

At køre i bil. (ler)

Hvad driver dig? Har du en særlig holdning til dit liv?

Jeg drives af passion. Jeg begyndte at tegne biler i mine skolebøger på skolen, da jeg var 11 år gammel. Det endte ud med, at jeg kunne studere det, jeg virkelig brændte for, nemlig design..

Hvad er det særlige ved de andre personer, som udvikler og bygger CUPRA modelle`?

Vores medarbejdere er nøje udvalgt. De ansatte skal kunne mærke brandet. Samtidig skal de være villige til at acceptere et vist niveau af risici. Du skal være meget insisterende og virkelig brænde for dine idéer for at få dem igennem. Vores ansatte er kendetegnet ved, at de siger: Jeg har forstået det, men hvad hvis vi gør sådan her? De medarbejdere, der arbejder i produktionen, skal være meget dygtige. Nogle dele udformes og monteres i hånden. Vi er meget fokuserede på detaljerne, men har også en stor passion for håndværk. Det kan du ikke gennemføre på en fabrik. I stedet kræves der et lille produktionsanlæg som det, vi har her i Martorell.