Ingen blinde veje for CUPRA e-Racer.
Der opnås ikke fremskridt inden for komfortzoner. Det kræver bevægelse, energi og et ønske om at skubbe grænserne for hvad der er muligt. CUPRA e-Racer, der blev introduceret i 2018, er verdens første 100% el-racerbil og debuterer i næste års ETCR-race-serie. Men inden den tager på sig de asfaltkredsløb, som den blev designet til, frigav CUPRA e-Racer sit skjulte potentiale på nogle af de mest ekstreme køreterrainer: Andorras snedækkede skråninger.
Ved temperaturer på -10 ° C, kom den fornemme CUPRA-racerkører Jordi Gené og et team af lidenskabelige ingeniører ledet af Xavi Serra satte CUPRA e-Racer på prøve på 10 cm sne og is, langt fra bilens naturlige levested på racerbanen. Selvom konkurrencebilen ikke var bygget, designet eller konstrueret til disse vanskelige forhold, overraskede den alle involverede langt over forventningerne, især hvad angår batteriets ydeevne og trækkontrol.
“We're deeply impressed with how well the car adapted. It was a real high achiever.” Xavi Serra
Denne type test er vigtig for udviklingen af CUPRA e-Racer, da den giver nyttige oplysninger, der kan anvendes til forbedring af ydeevnen. F.eks. Blev CUPRA e-Racers ophæng hævet med 200 mm for at tilpasse sig de sneklædte veje. I kombination med de 420 isspik, der blev påført dækkene, resulterede denne ændring i en forbedring af både håndtering og greb.
Det kolde vejr viste sig også at være nyttigt for det elektriske system. 450 kg batteri svarende til 9000 mobiltelefoner var i stand til at regulere temperaturen mere effektivt og krævede kortere opladningstid.
“The car’s performance surprised us; it was easy to handle and fun at the same time.” Jordi Gené
Testen var endnu et skridt fremad i CUPRA e-Racers beslutning om at blive den første bil, der krydsede målstregen ved ETCR-konkurrencen i 2020. Det demonstrerede ikke kun racerbilens imponerende evne til at udmærke sig under ekstreme forhold, men fremhævede også CUPRA e-Racers positionering som en seriøs spiller, klar til at omdefinere racingens verden.
Uanset om det er på banen eller fra, fremad er den eneste vej at gå - og vi er klar til at oprette stien foran. Vil du følge med på, hvad der er næste? Følg os @Cupra_Official på Instagram og @Cupra_Racing på Instagram og Twitter.