da:New FAQ:Hybrid & Elektrisk Information:Plug & Charge DK/DA

Hybrid & Elektrisk Information

Plug & Charge

Hvad er Plug & Charge?

Plug & Charge introducerer en ny godkendelsesmetode til offentlige ladestationer. For CUPRA-køretøjer, der er kompatible, kan du nemt starte opladningsprocessen ved de tilgængelige ladepunkter ved at tilslutte ladekablet. Dette øger bekvemmeligheden ved opladning ved hurtigladestationer eller derhjemme. Med Plug & Charge-funktionen registrerer køretøjet automatisk ved en ladestation, hvilket udløser aktiveringen af opladningen og starter opladningsprocessen automatisk. En kompatibel opladningskontrakt, som den, der tilbydes af CUPRA Charging-tjenesten, er påkrævet for denne problemfri oplevelse. Efter den indledende opsætning behøver du ikke længere bruge et ladekort eller en app, når du oplader dit køretøj ved en offentlig ladestation. Bemærk dog, at Plug & Charge endnu ikke er tilgængelig ved alle offentlige ladestationer. 

Hvad skal jeg bruge, for at bruge Plug & Charge?

For at bruge Plug & Charge, skal du bruge følgende:

●      Softwaren på dit køretøj skal være 3.1 eller nyere

●      En Plug & Charge-kompatibel offentlig ladestation (f.eks. Ionity)

●      En opladningstakst, der understøtter Plug & Charge (f.eks. We Charge Go/Plus, Powerpass Simply Charge/Charge Faster, CUPRA Easy Charging Pure/Power og Elli Charge Drive City/Drive Highway)

Skal jeg have MinCUPRA appen for at bruge Plug & Charge?

Ja, du skal være tilmeldt som primær bruger i CUPRA CONNECT for at activere Plug & Charge i din bil.

Hvordan tjekker jeg om mit køretøjs software er kompatibel med Plug & Charge?

I nogle tilfælde vises Plug & Charge-menuen ikke i Connect-appen, hvis køretøjet ikke har softwaren 3.1. eller senere installeret. Hvis du ser Plug & Charge-indstillingen, men har et inkompatibelt køretøj, vises en fejlmeddelelse i appen, der fortæller dig, at køretøjets software ikke understøtter Plug & Charge.

Hvordan aktiverer jeg Plug & Charge i mit køretøj?

For det første har du brug for en opladningstakst, der understøtter Plug & Charge. Med denne takst kan du aktivere og installere Plug & Charge gennem din MinCUPRA app. For at kunne bruge Plug & Charge, skal du aktivere funktionen i din bils infotainmentsystem. Denne mulighed er tilgængelig i menuen under opladningsindstillinger.

Hvordan bekræfter jeg, at Plug & Charge er installeret korrekt i min bil?

Når certifikatet er installeret, vises Plug & Charge-kontakten under opladningsindstillingerne i dit køretøj.

Hvorfor kan jeg ikke installere Plug & Charge i min bil?

Dit køretøj skal have software 3.1 eller nyere for at understøtte Plug & Charge. Køretøjer med ældre software skal opdateres. Nogle køretøjer er berettiget til en "over the air-opdatering", mens ældre modeller skal opdateres på et værksted.

Derudover skal du bruge en opladningstakst, der inkluderer Plug & Charge.

Efter en fabriksnulstilling af køretøjet, skal du sætte dit køretøj i dvaletilstand ved at holde det låst og online i 15 minutter. Hvis dit køretøj leveres med nøgler, skal du sørge for, at de er mindst 20 meter væk fra køretøjet, mens det er i dvaletilstand. Efter du har gjort dette, bør du være i stand til at aktivere og installere Plug & Charge.

Når du installerer Plug & Charge-certifikatet i køretøjet, skal du sørge for, at din bil er online, har god forbindelse og ikke er i privatlivstilstand.

Hvis problemerne fortsætter, bedes du kontakte kundeservice.

Er der ekstra omkostninger til opladning med Plug & Charge?

Plug & Charge er en ekstra godkendelsesmetode (ligesom RFID-opladningskortet). Der er ingen ekstra omkostninger ved brug af Plug & Charge.

Skal jeg have et bestemt kabel for at bruge Plug & Charge?

Du behøver ikke noget bestemt kabel for at bruge Plug & Charge.

Hvor lang tid tager det, før opladningen starter med Plug & Charge?

Det kan tage op til 1 minut før at opladningen starter.

Jeg får en fejl, når jeg forsøger at aktivere Plug & Charge i min app.

Kontakt kundeservice, og informer dem nøjagtigt om hvilken fejlmeddelelse du ser i din app.

Hvordan deaktiverer jeg Plug & Charge?

Hvis du vil deaktivere Plug & Charge i en kort periode (f.eks. ved fejlfinding på en ladestation), kan du hurtigt slå det fra ved hjælp af Plug & Charge-kontakten i bilens opladningsindstillinger. Hvis du vil deaktivere Plug & Charge i en længere periode eller helt stoppe med at bruge Plug & Charge (f.eks. fordi du har solgt dit køretøj), skal du afinstallere certifikatet fra køretøjet og fjerne Plug & Charge-indstillingen fra din opladningstakst.

Kan jeg afinstallere mit Plug & Charge-certifikat fra mit tidligere køretøj og installere det i mit nye?

Du kan til enhver tid fjerne Plug & Charge-certifikatet fra dit køretøj ved at afinstallere certifikatet i køretøjet og fjerne det fra din opladningstakst. Under denne proces vil Plug & Charge-certifikatet blive fjernet fra køretøjets identifikationsnummer (VIN). Når dette er gennemført, kan du aktivere et nyt certifikat med din opladningstakst og installere dette certifikat i dit nye køretøj, forudsat at køretøjet opfylder softwarekravene til Plug & Charge og er knyttet til din MinCUPRA app. 

Hvilke ladestationer understøtter Plug & Charge?

Brug kortfunktionen i MinCUPRA-appen til at se, hvilke ladestationer omkring dig der er Plug&Charge-kompatible. En ladestation skal understøtte DIN ISO 15118-standarden, for at Plug & Charge kan fungere. På nuværende tidspunkt understøttes denne standard af Ionity, Shell, Arral, BP, Mer, Allego, E.ON Drive, Iberdrola og Enel. Flere operatører vil indføre DIN ISO 15118-standarden og vil understøtte Plug & Charge i fremtiden.

Skal jeg slå Plug & Charge fra for at oplade via kortet eller appen ved en offentlig ladestation, der ikke er Plug & Charge-kompatibel?

Hvis en given offentlig ladestation ikke er Plug & Charge-kompatibel, venter køretøjet blot på RFID-kortet eller app-godkendelsen.

Jeg kan ikke bruge Plug & Charge på en offentlig ladestation.

Først skal du kontrollere, at ladestationen er kompatibel med Plug & Charge. Hvis du oplever problemer ved en Plug & Charge-kompatibel ladestation, skal du slå Plug & Charge-funktionen fra ved hjælp af til/fra-knappen i opladningsindstillingerne. Prøv derefter følgende trin: Sørg for, at din opladningstarif inkluderer Plug & Charge, Tjek din app, om certifikatet skal opdateres  - Hvis en opdatering er nødvendig, vil du se en meddelelse i appen. Hvis ovenstående ikke løser problemet, skal du kontakte kundeservice for at få yderligere hjælp.